Geplaatst op
Er is tegenwoordig geen sector meer die niet kan profiteren van geschikte bedrijfssoftware. De tandarts geldt hierin dan ook niet als uitzondering op de regel. Echter, velen zullen de band tussen software voor klantrelatiebeheer en de zorgsector niet snel leggen. Traditioneel wordt het CRM vooral gezien als iets commercieels, voor bijvoorbeeld retailers.
In dit artikel zullen wij echter laten zien dat dit gedachtegoed niet klopt. De zorgsector en dus ook tandartspraktijken kunnen namelijk volop profiteren van een branchespecifiek CRM-systeem.
Customer Relationship Management: een definitie
Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, draait eigenlijk om alles dat met de klant te maken heeft. Het fungeert namelijk als centrale database waarin klantgegevens en interacties worden vastgelegd, en het helpt tevens bij het automatiseren van bepaalde terugkerende taken. Bijvoorbeeld het noteren van klantgegevens.
Een CRM-systeem zorgt er dus niet alleen voor dat men minder tijd kwijt is aan bepaalde taken, maar verschaft de gebruiker tegelijkertijd van een alsmaar beter beeld van de eigen doelgroep. Gaandeweg leert men namelijk steeds meer over de klant, inclusief zijn gedragingen en behoeften.
CRM speciaal voor u
Eén van de belangrijkste trends op het gebied van bedrijfssoftware, is de groeiende interesse in branchespecifieke oplossingen. Dit houdt in dat men in zee gaat met een leverancier met kennis van de sector. Het grote voordeel hiervan is dat men weet waar de zorgsector op dagelijkse basis mee te maken krijgt, en zodoende is het systeem hier dus optimaal op ingericht.
De modulaire inrichting van een CRM-systeem zorgt er tevens voor dat u zelf kan kiezen welke modules voor u van belang zullen gaan zijn. Een generiek CRM-systeem beschikt bijvoorbeeld vaak over een module voor e-commerce, maar hier zullen zorginstellingen doorgaans niet in geïnteresseerd zijn. Een branchespecifiek CRM-systeem, dat is afgesteld op zorgsector, beschikt hier vaak niet over. Men wil de softwareomgeving namelijk zo efficiënt mogelijk inrichten, zonder al teveel onnodige functionaliteiten.
3 cruciale functies van CRM-software voor tandartspraktijken
Laten we dan nu eens kijken welke specifieke functies/modules van belang zijn voor een tandartsenpraktijk. Er moet wel gezegd worden dat dit voor iedereen kan verschillen, en dat mag. Dat is dus het mooie aan de modulaire inrichting van het systeem; als u er geen behoefte aan heeft, is de kans groot dat de module eenvoudig achterwege gelaten kan worden.
Patiëntwerving
Veel bedrijven hebben op hun website de mogelijkheid om een contactformulier in te vullen, bijvoorbeeld om een afspraak of consult in te plannen. Wanneer men over CRM-software beschikt, zal dit proces aanzienlijk eenvoudiger gaan verlopen. Men hoeft klantgegevens zoals het adres, de naam en e-mailadres niet langer zelf te noteren; het systeem importeert deze data zelf en maakt een profiel van de nieuwe klant aan. In het geval van een bestaande klant wordt de informatie aan het profiel toegevoegd.
Afsprakenbeheer
Omdat het CRM-systeem fungeert als centrale database, hebben alle medewerkers hierdoor direct toegang tot de meest recenter en relevante informatie. Stel dat de collega die de afspraak heeft gemaakt die dag afwezig is, dan kunnen de andere medewerkers eenvoudig inzien wat er destijds is afgesproken.
Social media
Veel bedrijven zijn tegenwoordig online actief. Dit vergroot niet alleen de online vindbaarheid van het bedrijf, maar het is tegelijkertijd een plek om de interactie op te zoeken, of om expertise en autoriteit uit te stralen. Hierdoor weet men waar het bij u aan toe is. Deze module zorgt ervoor dat men social mediaberichten eenvoudig kunnen inplannen en beheren.